Macam-Macam Syafaat Dan Siapa Sajakah Yang Dapat Memberi Syafaat?

Diposkan oleh Label: di
Irsyadul 'ibad : 81
Macam-Macam Syafaat dijelaskan dalam Kitab Hasyiyah Irsyadul Ibad : 81

ان الشفاعة خمس : اولها الاراحة من هول الموقف وتعجيل الحساب وهي مختصة بمحمد صلي الله عليه وسلم . والثانية في ادخال قوم الجنة بغير حساب وهي ايضا وردت له صلي الله عليه وسلم . والثالثة قوم استوجبوا النار فيشفع فيهم نبينا،ومن شاء الله له يشفع له . والرابعة في زيادة الدرجات في الجنة لاهلها . والخامسة فيمن دخل النار من المذنبين فيشفع فيهم نبينا وغيره من الأنبياء والملائكة واخوانهم المؤمنين . ثم يخرج الله كل من قال لا اله الا الله من غير شفاعة شافع حت لا يبقي فيها الا الكافرون .

حواشي إرشاد العباد

Sesungguhnya Syafa'at (pertolongan) itu ada lima macam :
Pertama , Tenang dan tenteram dari ewuh pakewuhnya padang mahsyar dan cepat dalam proses hisab , dan syafa'at ini dikhususkan kepada baginda Nabi Muhammad SAW.
Kedua , Memasukkan kaum kedalam syurga tanpa hisab ,dan syafa'at ini juga di khususkan kepada baginda Nabi Muhammad SAW.

Ketiga , Kaum yang padanya telah diputuskan masuk neraka , Maka Nabi SAW memberikan syafa'at / pertolongan padanya.Dan orang yang dikehendaki Allah SWT mendapat syafa'at ini,maka Nabi SAW memberikan syafa'at beliau padanya.

Keempat , Menambah dan atau meninggikan derajat bagi ahli syurga. dan

Kelima , Diberikan kepada orang yang menjadi penghuni neraka dari kalangan muslimin yang melakukan dosa, maka mereka mendapat syafa'at dengan diangkat dari neraka dan ditempatkan ke dalam syurga. Dan jenis Syafa'at kelima ini tidak saja dimiliki baginda Nabi SAW,namun juga dimiliki oleh para nabi , para malaikat ,dan saudara mereka (penghuni neraka) yang mu'min nan sholih (seperti para auliya dan ulama) .

Kemudian Allah mengeluarkan/mengangkat dari neraka setiap orang yang pernah berucap لا اله الا الله ketika didunia ,ini dilakukan tanpa syafa'at dari makhluk yang diberi kuasa oleh Allah SAW untuk memberikan syafa'at.

Satu persatu mu'minin yang melakukan dosa diangkat dari neraka hingga tiada tersisa dalam neraka kecuali orang-orang kafir

Via : Ust. Ical Rizaldi Santri Alit
Post a Comment

Back to Top